oul de paşte
Românii întrebuinţează de Paşti nu numai ouă roşii, ci şi de
diferite alte culori. Prin urmare şi colorile în care se colorează ele sunt de
mai multe feluri, şi anume: galbene, roşi, verzi, albastre şi negre. Iar
terminii tehnici pentru fiecare din aceste cinci colori sau vopsele sunt:
Gălbineală, gălbănare, gâlbineaţă plural gâlbânâri, gălbinele si gălbineţe.
Iar termenul cel mai uzitat e plural gâlbinele.
Roşală, şi roşaţă, plural roşele, rusele şi roşeţe. Iar termenul
cel mai uzitat e plural roşele.
Albăstrealâ, plural albăstrele.
Verdeaţă, plural verdeţe şi verdele.
Negreală şi negreaţă, plural negrele şi negreţe sau negreţuri.
Toate colorile acestea se prepară, după cum vom vedea mai la vale,
numai în vase nouă anume din cauză că ouăle, ce se colorează într-însele, să nu
se păteze, ci să iasă cât se poate de curate. Dar nu numai atât, ci pentru
fiecare coloare se cere un vas deosebit.
Sosind acasă, atât cei ce au fost la înviere cât şi ceilalţi, se
pun cu toţii la masă şi, gustând mai întâi din pască, din ouă şi celelalte
obiecte sfinţite împreună cu pasca, încep a mânca apoi şi din celelalte bucate
până ce se satură,
După ce s-au săturat de mâncat, prind a ciocni cu ouă roşii, şi
anume mai întâi soţii între olaltă, apoi copiii cu părinţii şi părinţii cu
celelalte neamuri, amici şi cunoscuţi.
Făcând-o aceasta, cred că toţi cei ce ciocnesc unul cu altul se
vor vedea pe cealaltă lume.
Mai departe se crede şi se zice că al cărui ou se ridică sau se
sparge mai întâi, acela e mai slab, prin urmare are să şi moară mai degrabă sau i se iartă păcatele.
Părţile ouălor, cu care se ciocneşte, sunt capul şi dosul sau
curul, numit acest din urmă şi huscă, şi anume partea cea ascuţită se numeşte cap,
iară cea mai groasă dos. In ziua dintâi, adică în ziua de Paşti se ciocneşte
numai cap cu cap. A doua zi, adică luni după Paşti, se poate ciocni şi cap cu
dos, iară în cele următoare chiar şi dos cu dos sau huscă cu huscă şi coastă cu
coastă.
Cel mai mic de ani ţine oul cu capul în sus, iar cel mai mare
ciocneşte cu oul său, şi anume tot cu capul, zicând: „Hristos a înviat",
iar cel mai mic răspunde: „Adevărat c-a înviat!''.
Unii, înainte de ciocnire, cearcă ouăle în dinţi şi în frunte,
adică le ciocnesc puţin de dinţi sau de frunte, ca să vadă şi să aleagă care îs
mai tari. Şi se zice că ouăle ce sună mai deschis sunt mai groase la găoace, prin
urmare şi mai tari.
Timpul, până când se poate ciocni cu ouă roşi e, după unii, din
ziua de Paşti şi până a treia zi, adică până marţi, după alţii până în ziua de
Ispas şi iarăşi după alţii până la
Duminica mare. De la Duminica mare însă şi până la Pastile viitoare nu e mai
mult iertat a ciocni cu ouă roşii.
Fiecare ciocnitor, căruia i s-a spart oul, este obligat a-l da
celui ce i l-a spart, celui cu oul mai tare, adică învingătorului.
Cel ce nu voieşte a da oul celui ce, ciocnindu-l, i l-a spart,
acela se zice că-l va mânca pe cealaltă lume împuţit sau cu păcură.
De aicea vine apoi că cei ce au ouă mai tari câştigă de la
ceilalţi o mulţime de ouă roşii.
Sunt însă o seamă şi de aceia care nu se mulţămesc numai cu ouă roşii
de găină, ci întrebuinţează spre ciocnire şi alte ouă, precum pârăsituri de
raţă, gâscă şi curcă. Ba unii, pe lângă acestea, întrebuinţează încă şi ouă de
pichere sau chiar de lemn.
Despre aceşti oameni lacomi la câştig se zice nu numai că sunt
nişte înşelători mârşavi, nu numai că umblă cu ouă de pichere, care sunt cu mult
mai tari decât cele de găină, ca să înşele şi să câştige mai multe de cele de
găină, care sunt mai slabe, ci se crede că respectivii au foarte mare păcat şi
toate ouăle câştigate în acest chip te vor mânca în cealaltă lume împuţite şi
cu viermi şi cu venin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu